HAVÄNGS MUSEIFÖRENING

Stenörens ålabod

Hög tid för ålagille nu när hösten verkligen gör sig påmind.

Tänk att krypa in i en ålabod när ostanvinden viner och havet spelar på de grovaste tangenterna, känna doften av ålasluring och stekt ål upplagd i aptitliga ronningar, besken väntar......

Uppdaterad 7 oktober 2010 JJ

Hem  Föreningen  Lindgrens länga  Stenörens ålabod  Örakarsfallen   Haväng med omgivning
Havängskväll Havängsvandring Medlemsblad   Bli medlem      Karta
Aktuella frågor Aktiviteter Bli medlem Medlemsblad Länkar

Stenörens ålabod

Ända sedan 1600-talet har Stenörens ålabod varit......................................

..........på 1950-talet fick de svarta hommebåtarna utombordsmotorer.

Stenören
Den gamla ålaboden har anor från mitten av 1700-talet, men
fiskenäringen här är betydligt äldre än så. Christinehofs gods har haft rättigheterna till fisket längs södra Hanöbukten under flera hundra år och dessa rättigheter har arrenderats ut till olika fiskarlag. Det äldsta avtalet mellan fiskarlag och Christinehofs gods är daterat år 1698. Christinehofs arrendefiske sträckte sig längs större delen av södra Hanöbukten och var uppstyckat i mindre så kallade drätter.

Av dessa drätter, som oftast inte var längre än ett par hundra meter, var Stenörens drätt känd för att ha det bästa fisket. Som mest försörjde Stenörens drätt ett fiskarlag på åtta personer. När boden slutade användas i början av 1960-talet, försörjde den bara två personer. Modernare båtar gjorde att fiskeverksamheten flyttades till hamnen i Vitemölla. Den här boden har använts som redskapsbod och för övernattning fram till 1930-talet.

Stenörens ålabod har renoverats av Havängs Museiförening och ägs av Stiftelsen för fritidsområden i Skåne. Efter att ha stått och förfallit under många år, fick boden en omfattande renovering 2001.

Havet donar när ostanvinden ligger på.........

När ålfiskarna kommit in till Vitemölle

hamn............

Söndag